ابوالفضل درخشنده در شبکه خبری سینمای ایران:

ابوالفضل درخشنده:

ادبیات داستانی مادر هنرهای نمایشی است/باید مهندسی فرهنگی را در کشور پایه گذاری کرد

سینما پرس ـ گروه هفت هنر/ نویسنده و مدرس ادبیات داستانی با بیان اینکه ادبیات داستانی مادر هنرهای نمایشی است، تولیدات ادبی را مبنایی برای برنامه و فیلم سازی دانست.


ابوالفضل درخشنده نویسنده، مدرس ادبیات داستانی و منتقد سینما در گفت و گو با خبرنگار ادبیات سینما پرس اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در بحث برنامه سازی وجود دارد عدم وجود مهندسی فرهنگی است، در تمام جهان سیاست مداران و صاحبین صنایع زمانی که می خواهند تولیدات و اقدامات خود را به جامعه عرضه کنند از چند سال قبل یک نوع آمادگی ذهنی را از طریق محصولات فرهنگی به خصوص ادبیات داستانی در میان مردم خود ایجاد می کنند بنابراین می توان از داستان ها به عنوان مادر هنرهای نمایشی در جهت مهندسی فرهنگی در جامعه استفاده کرد.

وی ادامه داد: در صورتی که هر ناشر چند نویسنده در اختیار داشته باشد می تواند بر اساس نیاز جامعه و با بررسی روانشناسی رفتاری داستان هایی را خلق کنند که دست مایه ی تولید و خلق فیلم نامه ها و نمایشنامه هایی فاخر شود، متأسفانه در کشور ما این روند برعکس است زیرا بارها مشاهده کرده و می کنیم دریک مدت کوتاه یک فیلم نامه یا نمایشنامه نوشته شده که به خاطر غیر اصولی بودن موفقیتی در میان مخاطبان کسب نمی کنند.

درخشنده تصریح کرد: اگر ما بتوانیم در کشورمان برنامه سازی بر اساس مهندسی فرهنگی داشته باشیم، من نیز به عنوان یک ناشر می توانم تولیداتی داشته باشم که در خدمت فرهنگ کشورم باشد، بارها مشاهده شده است که فیلم نامه ها از ضعف پیرنگ رنج می برند یا حتی درآغاز برخی از فیلم ها نوشته شده است این قصه واقعی است و در پایان آن نیز نوشته می شود این داستان ادامه دارد بدون توجه به اینکه داستان با قصه تفاوت دارد، این مسائل جزء نقیصه هایی است که پایه های آن را باید در ادبیات داستانی و از طریق آموزش صحیح داستان نویسی بر طرف کرد.

این مدرس ادبیات داستانی با بیان اینکه از نویسندگان و به طور کلی ادبیات داستانی در کشور آنچنان که باید حمایت نمی شود، عنوان کرد: بالاترین تیراژ یک کتاب در کشور ما 2500 نسخه است، اگر نیمی از حمایت مطبوعات از ناشران می شد، ناشران می توانستند کتاب رایگان تولید و در اختیار مردم قرار دهند، مطبوعات کاغذ رایانه ای دارد و یا می تواند با استفاده از تبلیغات خود را سرپا نگاه دارد اما چرا ناشران نمی توانند این نوع از حمایت ها را داشته باشند؟

وی اظهار داشت: صدا و سیما به عنوان یک نهاد فرهنگی باید به برنامه سازی های خود توجه بیشتری نشان دهد اما بیشتر برنامه های این سازمان برنامه های ترکیبی متشکل از یک مجری و چند بازیگر و خواننده شده است و یا بیشتر سریال های آن با مضامین تکراری است که نتیجه ای جز ریزش مخاطبان ندارد، اگر کشور ما ادبیات داستانی قوی داشته باشد می توانیم در برنامه سازی و سریال سازی های خود از این منابع بهره مند شویم.


شبکه خبری سینمای ایران/ کد خبر 38726

 
 
/ 2 نظر / 7 بازدید
زهرا

سلام استاد من شاگرد شما بودم اما کلاس ها به هم خورد من نمیدونم شما کجا کلاس میذارید اما سه جلد از کتاب های داستان نویسی ژیشرفته را دارم کار های شما عالیست من هم عاشق نویسندگی ام اما کلاس در اطراف ما نیست امیدوارم که دوباره بتوانم دوباره به کلاس های شما بیام[لبخند][لبخند][هورا][هورا][گل][گل][خرخون]

زهرا

سلام استاد من شاگرد شما بودم اما کلاس ها به هم خورد من نمیدونم شما کجا کلاس میذارید اما سه جلد از کتاب های داستان نویسی را دارم کار های شما عالیست من هم عاشق نویسندگی ام اما کلاس در اطراف ما نیست امیدوارم که دوباره بتوانم به کلاس های شما بیام[لبخند][لبخند][هورا][هورا][گل][گل][خرخون]